Tips & Teknik

AN Kopplingar
Gängor / Tabell
Xenon Montering

Förgasare


AN Kopplingar
Montering av slangkopplingar på stålomspunnen slang




Vi börjar med att visa två sätt att kapa slangen. Här görs det med metallsåg för handkraft, använd eltejp för att inte trådarna skall spreta isär.
Ta ett ordentligt stöd och såga med ett bra blad, tex sandvik.
Den kapade slangen, blås ren med tryckluft. Det går ju även att spola ren slangen när du monterat ihop allt.



Här görs det med vinkelslip, använd maskeringstejp när du sågar med roterande verktyg, pga att eltejp smälter vid värme utvecklingen!
Ta stöd och kapa.
Slang kapad med vinkelslip.



Nu monterar vi AN muttern, om det sticker ut någon tråd så går de lättast att klippa av med plåtsax.
Banka på muttern med gummiklubba (eller något annat mjukt)
Muttern skall bottna helt på slangen.



Vi använder en bit tejp kant i kant mot muttern för att se att slangen inte krypigt ur vid monteringen.
Smörj alla gängor och gummit i slangen med motorolja.
Nu kan du gänga in AN-kopplingen halvvägs för hand innan det börjar gå tungt. Det är nu man försäkrar sig om att inte gängan tagit snett och det går relativt lätt att skruva ihop den, kom ihåg att ha gängorna väl inoljade.



Det finns specialverktyg för att inte skada kopplingarna.
Skiftnyckel, fast nyckel samt aluminiumbackar för skruvstäd.
(På bild ett annat special verktyg som i de flesta fall är överkurs)
Du kan även använda nya tum-ringnycklar till detta.
Men tänk på att köpa av hög kvalitet och som är tighta och släta.
Du kan välja mellan att skruva ihop för hand.
Eller fäst kopplingen i skruvstäd, när du gängar ihop kopplingen. Det är minst risk att slinta då.



Gänga kopplingen i botten. Kontrollera att slangen inte krypigt ur med hjälp av tejpmarkeringen.
Det är acceptabelt att slangen krypigt ur 1-2mm men inte mer än så.
Kryper den ur ändå, ta isär smörj mer och prova på nytt.
Den färdiga slangen klar att använda efter rengöring.
Om du väljer att spola rent slangen så låt den rinna ur riktigt och blås tortt.
Det behövs ingen gängtejp eller annan tätmassa, det är konan som tätar.

Smörj kopplingarna och stick dig inte på trådarna, dom är skit vassa!

Montering av Stålomspunnenslang mot Rör    



Det finns även kopplingar för rör i tum mått 1/4 3/8 1/2 5/8
(1 tum = 25,4mm)
Dessa använder en skär-ring eller oliv som pressas ihop på röret.
Det är mycket billigare och säkrare att gå över till rör om du skall dra ledningen en längre sträcka, till exempel under bilen. Snyggt och Bra!
Förklaring av olika adaptrar mm    



Exempel AN 6 till AN10 Med O-ring
Denna koppling har UNF gänga i båda ändar.
O-rings sidan är gjord för att passa i Aeromotive regulatorer samt pumpar.
Men används även i tex catchtankar mm
Om du har svårt att komma på vilken gänga du har, så titta gärna i gängtabellen nedan, för mäthjälp.
Exempel AN8 Till 3/8" NPT Gänga
Den här typen av koppling har AN (UNF) Gänga mot tex slangkoppling och i andra ändan 3/8" NPT (Konisk rörgänga)
Dessa kopplingar används till många amerikanska regulatorer tex Holley eller Facet, Filterking, eller på pumpa. Givare på motorer samt vatten/turbo anslutningar kan ha denna gänga. Det är lätt att hitta gängtappar för att göra egna anslutningar så det är helt klart det första valet om du skall göra egna anslutningar. Tänk på att alltid använda gängtejp till NPT Sidan.
Exempel AN8 Till M12x1,5mm
Den här typen av koppling har AN (UNF) Gänga mot tex slangkoppling och i andra ändan Metrisk M12 med finare stigning än vid vanliga bultar och muttrar. Titta gärna i gängtabellen nedan. Dessa kopplingar används till många bränslepumpar tex Bosh och Walbro. Förgasare tex Weber, Dellorto. På nyare Europeiska och Japanska bilar är det mycket vanligt att det är metrisk gänga för givare på motorer samt vatten eller turbo anslutningar. Från välsorterade järnhandlare eller hos oss kan du beställa gängverktyg i metrisk fingänga. Tänk på att alltid använda gängtejp, aluminiumbricka, kopparbricka eller i vissa fall O-ring för att täta den metriska sidan.
     





Gängstigningar, metriska

Metrisk
gänga

4

5

6

7

8

10

12

14

16

18

20

22

Normal bult stigning

0,7

0,8

1,0

1,0

1,25

1,5

1,75

2,0

2,0

2,5

2,5

2,5

Normal stigning vid bilkopplingar
1,0
1,25
&1,5
1,5
1,5
1,5

Fin gäng
stigning

0,5

0,5

0,75

0,75

1

1,25

1,25

1,5

1,5

1,5

1,5

1,5

Antal gängor per tum

Gänga

1/4

5/16

3/8

7/16

1/2

9/16

5/8

11 /16

3/4

13/16

7/8

Unc

20

18

16

14

13

12

11

11

10

10

9

Unf

28

24

24

20

20

18

18


16


14

Gänga

1"

1 1/8

1 1/4

1 3/8

1 1/2

1 3/4

2"

2 1/4

2 1/2

2 3/4

3"

Unc

8

7

7

6

6

5

41/2

41/2

4

4

4

Unf

12

12

12

12

12








Xenon

Förklaring lampor D2S D2R
D2S lampan sitter original monterad när du har en lykta med projektor lins.
D2R lampan sitter original monterad när du har en lykta med vanlig reflektor (tex BMW har så)
Man känner igen D2R lampan på att den har en metallfilm på glaskroppen som skall ge en korrekt ljusbild.

Samma gäller för H7 och H7R lampor.
Dvs om du vill konvertera en reflektor lyckta för halvljus, använd H7R.
Är det däremot helljus eller en lyckta med projectorlins använd en vanlig H7 lampa.
D2S - VS - D2R
   
Montering i extraljus eller befintliga lyktor.
I NBB225 kan du montera våra slim ballaster i lamphuset.
I alla andra fall krävs det att man tar upp hålet för lampkablarna till 16mm.
 

Bild på AMP Kontakterna som skall igenom lamphuset.
På alla Xenonlampor sitter det en gummigenomföring som passar i 16-20mm hål.
 

Tänk på att alltid byta kablage och reläer till nytt. Har du haft extralysen på bilen i några år så är det mycket troligt att kablar och kontakter har ärgat.
Vilket medför att xenonsatsen har svårt att starta.
Till exempel kontakter som är glapp ej tillräckligt pressade, reläer som är brända eller ljusomkopplare med spänningsfall.
Ibland måste du alltså även se över kabelskor mm att de verkligen sitter hårt.

Kolla alla kontakter!

Detta är ett bra kablage för att driva tre extraljus.
Grova kablar och 40A relä för långt och problemfritt brukande.
Made in Östersund!
 
Förgasare  
Här kan du se grundbestyckningen samt sprängskiss för de Weber förgasare vi säljer.
Högerklicka för att ladda ner PDF filerna.