Tips & Teknik
AN
Kopplingar
Gängor / Tabell
Xenon Montering
Förgasare
AN
Kopplingar
Montering av slangkopplingar på stålomspunnen slang
Vi
börjar med att visa två sätt att kapa slangen. Här
görs det med metallsåg för handkraft, använd
eltejp för att inte trådarna skall spreta isär. |
Ta
ett ordentligt stöd och såga med ett bra blad, tex sandvik. |
Den
kapade slangen, blås ren med tryckluft. Det går ju även
att spola ren slangen när du monterat ihop allt. |
Här
görs det med vinkelslip, använd maskeringstejp när du sågar med roterande verktyg, pga att eltejp smälter
vid värme utvecklingen! |
Ta
stöd och kapa. |
Slang
kapad med vinkelslip. |
Nu
monterar vi AN muttern, om det sticker ut någon tråd
så går de lättast att klippa av med plåtsax. |
Banka
på muttern med gummiklubba (eller något annat mjukt) |
Muttern
skall bottna helt på slangen. |
Vi
använder en bit tejp kant i kant mot muttern för att se
att slangen inte krypigt ur vid monteringen. |
Smörj
alla gängor och gummit i slangen med motorolja. |
Nu
kan du gänga in AN-kopplingen halvvägs för hand innan
det börjar gå tungt. Det är nu man försäkrar
sig om att inte gängan tagit snett och det går relativt
lätt att skruva ihop den, kom ihåg att ha gängorna
väl inoljade. |
Det
finns specialverktyg för att inte skada kopplingarna. Skiftnyckel, fast nyckel samt aluminiumbackar för skruvstäd. (På bild ett annat special verktyg som i de flesta fall är överkurs) Du kan även använda nya tum-ringnycklar till detta. Men tänk på att köpa av hög kvalitet och som är tighta och släta. |
Du kan välja
mellan att skruva ihop för hand. |
Eller fäst
kopplingen i skruvstäd, när du gängar ihop kopplingen.
Det är minst risk att slinta då. |
Gänga
kopplingen i botten. Kontrollera att slangen inte krypigt ur med
hjälp av tejpmarkeringen. |
Det är
acceptabelt att slangen krypigt ur 1-2mm men inte mer än så. Kryper den ur ändå, ta isär smörj mer och prova på nytt. |
Den
färdiga slangen klar att använda efter rengöring. Om du väljer att spola rent slangen så låt den rinna ur riktigt och blås tortt. Det behövs ingen gängtejp eller annan tätmassa, det är konan som tätar. |
Smörj
kopplingarna och stick dig inte på trådarna, dom är
skit vassa! |
||
Montering av Stålomspunnenslang mot Rör | ||
Det
finns även kopplingar för rör i tum mått 1/4
3/8 1/2 5/8 (1 tum = 25,4mm) Dessa använder en skär-ring eller oliv som pressas ihop på röret. |
Det är mycket billigare och säkrare att gå över till rör om du skall dra ledningen en längre sträcka, till exempel under bilen. | Snyggt och Bra! |
Förklaring av olika adaptrar mm | ||
Exempel
AN 6 till AN10 Med O-ring Denna koppling har UNF gänga i båda ändar. O-rings sidan är gjord för att passa i Aeromotive regulatorer samt pumpar. Men används även i tex catchtankar mm Om du har svårt att komma på vilken gänga du har, så titta gärna i gängtabellen nedan, för mäthjälp. |
Exempel
AN8 Till 3/8" NPT Gänga Den här typen av koppling har AN (UNF) Gänga mot tex slangkoppling och i andra ändan 3/8" NPT (Konisk rörgänga) Dessa kopplingar används till många amerikanska regulatorer tex Holley eller Facet, Filterking, eller på pumpa. Givare på motorer samt vatten/turbo anslutningar kan ha denna gänga. Det är lätt att hitta gängtappar för att göra egna anslutningar så det är helt klart det första valet om du skall göra egna anslutningar. Tänk på att alltid använda gängtejp till NPT Sidan. |
Exempel
AN8 Till M12x1,5mm Den här typen av koppling har AN (UNF) Gänga mot tex slangkoppling och i andra ändan Metrisk M12 med finare stigning än vid vanliga bultar och muttrar. Titta gärna i gängtabellen nedan. Dessa kopplingar används till många bränslepumpar tex Bosh och Walbro. Förgasare tex Weber, Dellorto. På nyare Europeiska och Japanska bilar är det mycket vanligt att det är metrisk gänga för givare på motorer samt vatten eller turbo anslutningar. Från välsorterade järnhandlare eller hos oss kan du beställa gängverktyg i metrisk fingänga. Tänk på att alltid använda gängtejp, aluminiumbricka, kopparbricka eller i vissa fall O-ring för att täta den metriska sidan. |